Elektrische locomotieven van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Meerspanningslocomotief
Reeks 12 |
| Rollend materiaal | ||
| Huidige toestand : Alle locomotieven zijn buiten dienst en verkocht aan Tsjechië. Niet bewaard gebleven. |
||
![]() |
||
![]() 1) Statische omvormer; 2) Ventilatoren; 3) Pneumatisch bord; 4) Laagspanningskast; 5) Hoogspanningskast; 6) Rheostaatkast; 7) Hakker en elektrische kast; 8) Groep moto-compressoren; 9) Hoofdreservoir; 10) Spoelen en condensatoren |
Locomotief 1201, 1205 en 1210 te FKR ![]() ![]() ![]() |
|
| Algemene kenmerken | ||
| Bouwjaar Nummering Effectief As indeling Bouwer Dienstspanningen Continue vermogen Nominaal vermogen Massa rijklaar Maximum asbelasting Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid trein Maximum snelheid alleen Grensprofiel |
1986 1201- 1212 12 Bo'Bo' B&N Nivelles 3kV= en 25kV~ 50Hz 3130kW 3310kW 85ton 21,25ton 234kN 160km/h 120km/h UIC |
|
| Afmetingen | ||
| Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophangingen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter |
18650mm 2910mm 9000mm 2900mm 4825mm 1060mm 3600mm 4220mm 1250mm |
|
| Mechanische kenmerken | ||
| Doorlopen boogstraal Draaistel met lage tractiestangen Ophanging primair Ophanging secundair Rembediening |
100m BN-Acec Winterthur Flexicoil Oerlikon |
|
| Remming | ||
| - Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem bij rangeringen. - Noodrem werkend op de automatische leiding. - De automatische rem bevat het regime Goederen, Reizigers en Hoge druk, met 2 druktrappen. - De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4 - De locomotief is voorzien van een antisliprem. - 2 compressoren Wabco type 242VB79, die 2 reservoirs voeden met totale inhoud van 1000L. - In elke stuurcabine is een schroefrem voorzien, die aangrijpt op de 4 remeenheden van een draaistel. Remming door middel van: - remblokken op de wielbanden |
||
| Verwarming - In elke stuurcabine met elektrische verwamingsbatterij met luchtblazer. |
||
| Motorisatie en elektrische kenmerken | ||
| Tractieuitrusting | ||
| Bouwer Stroomafnemers / Aantal Tractiesturing |
Acec Charleroi Faiveley / 2 Elektrische bediening thyristor gestuurd, bestaande uit 2 hakkers |
|
| Tractiemotoren (serie-1400V) | ||
| Ophanging Aantal Type Continue vermogen Nominaal vermogen |
Integraal, elastisch op 3 punten 4 LE 622S 782kW 828kW |
|
| Overbrenging | ||
| Aandrijving: Overbrengingsverhouding |
BBC; Federantrieb 116/31 - 3,742 |
|
| Transformator ACEC Charleroi | ||
| Vermogen tractie A tractie B verwarming oliepomp |
3800kVA 2500V 1030V 1520V 392V |
|
| Gelijkrichters 2 gelijkrichters in serie leveren een gelijkgerichte spanning van 3 kV aan de hakkers. |
||
| tractie A tractie B |
gelijkrichter met diodes gelijkrichter met diodes en thyristoren |
|
| Statische omvormers | ||
| Aantal Spanning Uitgang Vermogen |
2 3kV 440V - 110V 2x55kW |
|
| Ventilatormotor voor de tractiemotoren; Acec 2600tr./min | ||
| Spanning Aantal Vermogen Debiet |
440V 2 (2 ventilatoren op 1 motoras) 18,6Kw 125m³/min |
|
| Ventilatormotor voor de spoel; Acec 1600tr./min | ||
| Spanning Aantal Vermogen Debiet |
440V 2 4,5Kw 120m³/min |
|
| Asynchrone ventilatormotor voor de hakkers | ||
| Spanning Aantal Vermogen Debiet |
110V 12 0,6kW 0,8m³/sec |
|
| Asynchrone motor voor compressor; Acec 1050tr./min | ||
| Spanning Aantal Vermogen |
440V 2 11kW |
|
| Batterij | ||
| Merk Type Elementen Laadspanning Lading |
NIFE MD8 75 115V Permanent door de beide statische omvormers in parallel |
|
| Opmerking : - HS Treinleiding : Onder het 25kV~ net wordt een spanning van 3kV = (rijtuigen M4) of 1,5kV~(rijtuigen RIC) aan het treinstel geleverd. - Meer info over de 'reïncarnatie' van de reeks 12 vindt je in dit artikel : CZ Loko EffiLiner 3000 |
||